Sök:

Sökresultat:

25 Uppsatser om Olafur Eliasson - Sida 1 av 2

Sensing Space : En undersökning av rum och perception utifrån ett verk av Olafur Eliasson

Uppsatsen behandlar relationen rum, verk och betraktare utifrån et verk av konstnären Olafur Eliasson. Undersökningen styrs av frågan om vilka fysiska faktorer som påverkar betraktaren i mötet med rummet och genom att studera verket Beauty (1993). Dessutom diskuteras Olafur Eliasson relation till betraktaren som en del av verket. Metoden har varit en kombination av litteraturstudier och fallstudie av verket Beauty som visades på AroS 2005. Grundläggande för hela undersökningen är ett receptionsteoretiskt perspektiv, där fokus är flyttat från verket till betraktaren.  De fysiska faktorer som anses påverka vår visuella perception är ljus, färg, form, rum och rörelse.

Artificiella naturupplevelser : ett arbete baserat på konstnären Olafur Eliassons &landskapsarkitekten Stig L. Anderssons tankar och idéer

Detta arbete ligger i gränssnittet mellan landskapsarkitektur och konst. Det riktarsig främst till landskapsarkitekter. Syftet har varit att undersöka hur man utifrånkonstnären Olafur Eliassons och landskapsarkitekten Stig L. Anderssons tankarkan skapa artificiella naturupplevelser i en stadsmiljö. En artificiellnaturupplevelse är något som känns som en upplevelse av natur men som ärgenererad av en konstruktion i en byggd miljö.

Användning av konst i samspel med landskapsarkitektur : med utgångspunkt i Gunilla Bandolins och Olafur Eliassons verk

The relationship between landscape - public - art and whatoccurs and happens in between is what this paper casts light on. The essay intends to investigate whether there is any boundary between landscape architecture and art. How does this border looks like? Can art in the context of landscape architechture lead to a closer cross-border collaboration between landscapearchitects,artists and the public, to create attractive and/or functional outdoor environments. The place where the meeting can take place is outdoors where the landscape architect works, in the public environment and around the public art.

Mannen som satte skräck i en stad

Syfte. Vårt huvudsakliga syfte består i att se hur Aftonbladet och Nerikes Allehanda porträtterat Eliasson samt att ta fram tänkbara förklaringar till varför framställningen ser ut som den gör? För att besvara detta avser vi utgå ifrån en rad grundläggande frågeställningar..

Tillbyggnad till Nationalmuseum

Kandidatarbetet syftar till att rita en tillbyggnad till Nationalmuseum i Stockholm. Museets nuvarande lokaler ska inom en snar framtid omorganiseras, de verksamheter (konservering, forskning, adminstration etc) som idag är förlagda till huvudbyggnaden ska placeras i en tillbyggnad. Den nuvarande tillbyggnaden (annexet) ska rivas. Tillbyggnaden i detta kandidatprojekt, är placerad på Nationalmuseums baksida. En mindre huskropp i fyra våningar agerar huvudsakligt fasadmotiv och innehåller lastintag och entré på gatuplan, studiesal och referensbibliotek på plan 2 och kontor på plan 3 och 4.

Eslöv då, nu och i framtiden?

Syftet med den här uppsatsen är att se om lokalhistoria är ett bra arbetssätt i skolan när elever ska få ett fördjupat historiemedvetande. För att nå fram till detta har jag konstruerat ett lokalhistoriskt material kring Eslöv under mitten av 1940-talet vilket jag sedan testat i praktiken. Teorier kring hur ett historiemedvetande kan fördjupas har utvecklats av Per Eliasson och hans tankar är en central utgångspunkt i detta arbete. Mitt resultat pekar i riktning mot att eleverna genom detta arbetssätt utvecklat ett fördjupat historiemedvetande och att de tydligt ser sin egen roll i historian. Det finns olika faktorer som spelar in vid denna typ av undersökning vilket jag också diskuterar i uppsatsen. Det lokalhistoriska arbetssättet får inte speciellt stort utrymme vid de högre årskurserna i dagens skolor, detta är något vi borde ändra på då detta arbetssätt främjar elevers historiemedvetande och får dem att se sig själva i ett större sammanhang..

Varför stannar du kvar? : En kvalitativ undersökning av varför utsatta kurdiska kvinnor i Stockholm väljer att stanna hos familjen

The main purpose of this study is to examine what the factor or factors are to why young exposed Kurdish women stay with their family despite honor-related oppression and violence.We have used a qualitative study process consisting interviews with eight young Kurdish women. We have also applied theories such as cultural patterns and aspects of power by Mona Eliasson and normalization process by Eva LundgrenWith the material from our research we can see that the main and only factor to why the respondents decide to stay with their family is fear of getting killed or beaten.This study will provide you as a reader a better understanding of why young exposed Kurdish women decide to stay with their family..

Serveringsvagn på flygplan

Vårt projektarbete bestod av att ta fram en lättarbetad och automatiserad kabinvagn. Vi har samarbetat med Braathens Malmö Aviation. Problemet med dagens kabinvagnar är att kabinpersonalen riskerar att få arbetsskador som kostar flygbolagen en del pengar. Därför har vi då tänkt att underlätta för personalen, genom att automatisera kabinvagnarna. Kabinvagnen kommer att ha sektioner som delas upp i rörliga och fasta delar.

Underifrånperspektiv - en analys av utvärderingen av demokrati och delaktighetsmålet i storstadssatsningen i Malmö

The Swedish metropolitan politics have had the bottom-up perspective as a major principle to evolve the democratic participation in segregated areas. My objective was to investigate if a bottom-up perspective has been used as a method of evaluation in a sample of 10 evaluation reports made about democratic participation in Malmö.The key questions were; In the evaluations:- How was the bottom-up perspective and related concepts defined?- What criterias and theories were used?- What values surfaced?- What methods were used?- Has a critical approach been used?The method used is analysis using the theories of Critical Social Method by Alvesson & Deetz, Values in evaluation by House & Howe and Choices of perspective by Eliasson.None of the analysed evaluations have used participatorial methods. As participation is defined mainly statistically, the criterias are usually quantitative measurements, though the evaluators agree that democracy is a matter of quality. There is a common lack of theoretical basis of analysis and methodology description.

Matematik i Kunskapsskolan

Den här rapporten innehåller information om hur jag har gått till väga i mitt examensarbete, som har bestått i att utforma två broschyrer och tre skyltar till ett kopparverk i Riddarhyttan. I rapporten redogör jag för hur jag har gått tillväga vid utformningen av mitt arbete, de teoretiska utgångspunkterna som ligger till grund för utformningen samt det slutgiltiga resultatet.Bakgrunden till uppgiften är att den befintliga broschyren är, enligt min uppdragsgivare Mona Kärner Eliasson, väldigt jobbig att läsa med svåra facktermer och dåligt utförd layout. De har även tidigare funnits ett skyltsystem som de var tvungna att ta ned för att det var i dåligt skicka och det var även svårt att förstå och hänga med i texterna.Vid utformningen av de nya informationsmaterialen har jag både utgått från min uppdragsgivares önskemål så väl som de teoretiska erfarenheterna som jag har fått från böcker och min utbildning inom informationsdesign. Jag började med att titta på broschyren som redan fanns på plats vid kopparverket, och därefter inledde jag mitt arbete med att söka information om och bilder på kopparverket. Jag ringde även runt till olika myndigheter för att få mer information om vilka lagar och regler jag var tvungen att följa i mitt arbete.

Komponentansatsen : Från harmoniseringsprocessen som bakgrund till uppfattningen om  nyttan och kostnaderna som effekter

Title: The component approach - From the harmonization process as a background to the perception of benefits and costs as effects.Authors: Elin Börjesson & Emma KarlssonTutor: Titti EliassonKey concept: Harmonization, Component approach and Benefit/CostBackground: With IFRS for SME's as a basis, the Accounting Board developed K3 which shall apply from financial year 2014. Upon introduction of the K3 companies will be forced to apply the component approach. When K3 with the associated component approach went out for consultation it resulted in a debate where some actors opposed the imposition of a requirement and not an option. It was questioned whether the costs with the component approach would be greater than the benefit of the implementation.Formulation of the problem: How is the introduction and use of the component approach seen by different operators from a benefit-, cost perspective?Aim: The aim of this essay is find out how the introduction and use of the component approach is seen by different operators from a benefit-, cost perspective.

Informationsmaterial till kopparverket i Riddarhyttan

Den här rapporten innehåller information om hur jag har gått till väga i mitt examensarbete, som har bestått i att utforma två broschyrer och tre skyltar till ett kopparverk i Riddarhyttan. I rapporten redogör jag för hur jag har gått tillväga vid utformningen av mitt arbete, de teoretiska utgångspunkterna som ligger till grund för utformningen samt det slutgiltiga resultatet.Bakgrunden till uppgiften är att den befintliga broschyren är, enligt min uppdragsgivare Mona Kärner Eliasson, väldigt jobbig att läsa med svåra facktermer och dåligt utförd layout. De har även tidigare funnits ett skyltsystem som de var tvungna att ta ned för att det var i dåligt skicka och det var även svårt att förstå och hänga med i texterna.Vid utformningen av de nya informationsmaterialen har jag både utgått från min uppdragsgivares önskemål så väl som de teoretiska erfarenheterna som jag har fått från böcker och min utbildning inom informationsdesign. Jag började med att titta på broschyren som redan fanns på plats vid kopparverket, och därefter inledde jag mitt arbete med att söka information om och bilder på kopparverket. Jag ringde även runt till olika myndigheter för att få mer information om vilka lagar och regler jag var tvungen att följa i mitt arbete.

Se mig, köp mig! : En studie om framställningen av kvinnor och män i reklam för skönhetsprodukter

Master?s Thesis in Media and CommunicationTitle: See me, buy me ? A study of how women and men are exposed in commercial advertisements for beauty productsAuthor: Annelie EliassonUniversity: University of HalmstadCourse: Media and CommunicationTerm: Spring 2013Supervisor: Ebba SundinExaminer: Ingegerd RydinPurpose: This studys purpose is to examine how women and men are exposed in commercial advertisements for beauty products. To examine this purpose two main questions have been formulated:What differences and similarities are there in the representation of women and men in the commercial advertisements?Are there any differences in the representation regarding the target audience in the commercial advertisements?Method: Quantitative content analysisMaterial: 443 commercial advertisements for beauty products in the Swedish lifestyle magazines Plaza Kvinna and Café Magazine from 2008 to 2012Main results: The result of the study shows that women and men, presented in the commercial advertisements for beauty products, were very much alike in most aspects. For example there were only insignificant differences regarding how much of the person?s body that was included in the advertisement, the body position and the activeness of passiveness of the person in question.

Kan supplementering med omega-3 under graviditet påverka allergiprevalens hos barn?

Sahlgrenska Academyat University of GothenburgDepartment of Internal Medicin and Clinical NutritionAbstractTitle: Does supplementation of omega-3 during pregnancy affectprevalence of allergy in infants and children?Author: Peter Eliasson, Anna RahmSupervisor: Lena HulthénExaminer: Anna WinkvistProgramme: Dietician study programme, 180/240 ECTSType of paper: Examination paper, 15 ECTSDate: 2012-04-12BackgroundEpidemiologic research has shown an association between a high intake of fish and allergy.The underlying theory is that allergy develops already at a prenatal stage and food intakeduring pregnancy has been shown to be significant. Conducting research on allergy isproblematic since it has genetic, as well as enviromental, determinants.ObjectiveThis thesis attempts to conclude and evaluate research on a connection betweensupplementation of omega-3 during pregnancy and allergic outcomes in infants and children.Search strategyThe literature search was conducted in the databases PubMed and Scopus. Among thekeywords chosen were omega 3, supplement, pregnancy and allergy.Selection criteriaHuman RCT, that measured allergy, where the intervention consisted of supplementation withomega-3 for at least ten weeks during pregnancy and ceased at birth.Data collection and analysisThree articles were chosen for this thesis. The articles were examined using templates fromSBU and the quality of evidence was evaluated according to GRADE.Main resultsNone of the articles showed a protective effect on allergic outcome but in one of the studiesthere was significant reduction in eggallergy and another showed significant lower occurrenceof severe eczema.ConclusionsSupplementation with omega-3 during pregnancy does not occur to have an protective effecton allergic outcome in infants and childen but the evidence for this is considered to bemoderate.

Nästa generations TV

AbstractFörfattare: Maria Carlsson och Hanna EliassonHandledare: Lars PalmExaminator: Ingegerd RydinTitel: Webb-tv, nästa generations kommunikationskanalÄmne: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolan i Halmstad 61-90 poäng.År: HT 2007Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur varumärkesarbetet kan effektiviseras och utvecklas genom webb-tv mot nästa generation.Metod: Studien innefattar en kvalitativ metod. Det empiriskamaterialet har samlats in genom en tematisk öppen intervju, med personer som ansvarat för den externa kommunikationen, samt varumärkesarbete på medelstora till större företag. Materialet har kompletterats med observationer av annonsering ochreklam via webb-tv på olika hemsidor,samt sekundärmateria, det vill säga olika tidningsurklipp och artiklar där forskningsämnet har tagits upp.Slutsatser: Majoriteten av respondenternas idéer och tankar om framtida varumärkeskanaler kretsade kring lätttillgänglighet, det vill säga kommunikationen till den potentiella kunden kommer i större utsträckning att ske över internet. Merparten av respondenterna ansågatt internet kommer bli den ledande kommunikationskanalen ut mot nästa generation, tack vare tillgängligheten. Majoriteten av de tillfrågade är medvetna om att webb-tv är en kanal som är mycket aktuell mot nästa generation.

1 Nästa sida ->